Досвід роботи

                                               З досвіду роботи вчителя англійської мови,
                                                    ЗОШ  I-III ступенів № 3 міста Новояворівська,
                                                    Яворівського району, Львівської області.

     Активізація пізнавальної діяльності учнів на уроках англійської мови.
                                                    
                                                     « Повноцінними є тільки ті знання, які
                                                                   дитина здобула власною активністю.»
                                                                                                       Йоганн Песталоцці
  Формування у школярів пізнавального інтересу до знань – одне з найважливіших завдань для вчителя. Те, що з інтересом сприймається учнями, засвоюється легко і міцно. Пізнавальний інтерес до знань сприяє тому, що навчання приносить радість учням і перетворюється у життєву необхідність.
  На сьогодні різко змінилося наше бачення статусу іноземної мови. Входження України в Європейський освітній простір, міжнародний обмін інформацією в галузях знань значною мірою впливають на підвищення статусу іноземної мови, як важливого засобу комунікації. В ході своєї праці я неустанно наголошую про це своїм учням. Ставлю перед собою мету навчити дітей розуміти іноземну мову, щоб у дорослому житті ці знання допомогли школярам стати конкурентно-спроможними та успішними людьми. А хіба можна зацікавити дітей у навчанні без активізації пізнавальної діяльності учнів та розвитку їхніх пізнавальних інтересів? Переконана, що розвиток пізнавальних здібностей учнів виникає в процесі активної навчальної діяльності. Сучасним дітям доступні найрізноманітніші джерела інформації, але часто саме наявність готової  інформації сприяє розвитку пасивності. Зникає прагнення до пошуку, пізнання, творчості, тобто діяльності. Тому все більшої актуальності сьогодні набуває орієнтація навчання на різнобічний розвиток учнів, на активізацію їхніх пізнавальних здібностей.
  Для розвитку пізнавального інтересу використовую поєднання різноманітних форм і методів включення учнів у пізнавальну діяльність: дискусійний метод, метод рольових ігор, метод проектів, використання мультимедійних технологій, проведення нестандартних уроків: уроків-подорожей, уроків-диспутів, уроків типу КВК.
   У своїй роботі, опираючись на дослідження Д.Богоявленського, В.Давидова, П.Гальперіна,  Д.Ельконіна, Л.Виготського, прагну формувати пізнавальний інтерес учнів на уроках англійської мови.
  З досвіду роботи хочу зазначити, що саме групова робота є ефективною формою організації спілкування на уроках англійської мови та сприяє активізації пізнавальної діяльності учнів. Практикую таку роботу, вивчаючи такі теми, як « Спорт», «Дозвілля», «Здоров` я”, «Відпочинок». Переконана: той учень, що навчився вчитися, - це вже успіх вчителя, а той учень, який ще й уміє навчити інших, уміє передати свої знання – вершина успіху педагога, бо це вже майстерність.
   «Найвище щастя і радість людини – це спілкування з людьми», був переконаний Сухомлинський. Ці слова є дороговказом для мене, тому для зацікавлення своїх учнів використовую на своїх уроках такі активні методи проведення групової форми роботи, як бесіда, інтерв` ю, дискусія, «розумові атаки, або мозковий штурм» , розмови за круглим столом, які вважаю досить продуктивними. Так, вивчаючи тему «Вибір професії» у 9 класі, було організовано інтерв`ю з відомою спортсменкою Лілією Подкопаєвою. Учні готувалися до цього уроку заздалегідь, оволодіваючи не тільки новою лексикою та видами запитань, а й етичними нормами спілкування. На уроці були присутні кореспонденти з різних телевізійних каналів. Спочатку учні ставили звичайні запитання, пізніше – запитання з преамбулою. Це могла бути думка, висловлена раніше, яку учень бажав уточнити, або посилання на загальновідомий факт, пов`язаний з темою інтерв`ю. Здебільшого учні посилалися на факти із особистого життя гімнастки. Вкінці уроку були підведені підсумки, які чинники є вирішальними при виборі майбутньої професії.
   «Істина народжується в суперечці» , вважав  Сократ. Ці слова не втратили актуальності і сьогодні. Найбільш наближеними до реального спілкування вважаю групові  бесіди-дискусії, які, гадаю, доречно проводити з учнями старших класів.
     Вивчаючи тему «Система освіти у Великобританії та в Україні», у 10 класі був проведений урок-дискусія. Урок був проведений у формі телемосту «Україна-Великобританія». Діти залюбки дізнавалися про систему освіти у кожній із країн, ставлячи при цьому різні види запитань. На основі отриманої інформації кожен керівник групи зробив висновок про систему освіти у Великобританії та в Україні. Дискутуючи про плюси та мінуси системи освіти в обох країнах, діти заповнювали таблицю, враховуючи при цьому різні факти: тривалість навчального дня, позаурочні види діяльності, наявність шкільної форми, вибір навчальних предметів та вік випускників школи.  У ході дискусії учні дійшли висновку, що суттєвою перевагою системи освіти у Великобританії є різні види шкіл ( граматичні школи, технічні школи, об`єднані школи) , але найпрестижнішими є приватні школи, тому система освіти у Великобританії має чи не найкращу славу у світі.
   Гра – ще один засіб підвищення пізнавальної активності школярів. Звичайно, важко зробити кожний урок англійської мови захоплюючим, але реальністю є те, що діти чутливо реагують на складні, незрозумілі й нецікаві вправи. Основний матеріал, що підлягає засвоєнню, є матеріал підручника, але роботу з ним організовую таким чином, щоб вправи переставали бути вправами, бо виконуються у формі гри. У своїй практиці широко використовую гру «Перекладач» при вивченні нового тексту, ігри з новими лексичними одиницями: «Снігова куля» ,  «Хованки з літерами» та інші.
  Пропрацювавши 14 років на вчительській ниві, переконалася в тому, що рольові ігри мають ряд переваг, а найголовніше те, що учні можуть адаптувати мовний матеріал, використовуючи його в реальному житті. Рольові ігри стимулюють пізнавальну діяльність учнів та породжують бажання спілкуватися іноземною мовою і поза школою. Незабутньою виявилася гра-зустріч з групою англійських туристів, що відвідали наше місто і нашу школу. Реквізитом служили прапорці, візитні картки, нагрудні емблеми,  плакат “Welcome to our school “. Восьмикласники виконували ролі українських та англійських школярів. Зустрівшись, гості і господарі знайомилися, вели розмову про своє життя, навчання та плани на майбутнє. Переконана, що кожна гра збагачує пізнавальний досвід дітей, розвиває мислення, пам`ять, уяву, виховує ініціативність та сприяє активізації пізнавальної та творчої діяльності учнів.
    Одним  із важливих методів стимулювання та активізації пізнавальної діяльності учнів є метод  проектів. Ще Ж.Ж.Руссо писав:Діти легко забувають те, що вони кажуть і те, що їм кажуть, але не те, що вони роблять і не те, що з ними роблять.Так, наприклад, при вивченні теми ” Meals”, учні складають меню для шкільної їдальні ( soupmain coursevegetables and fruit,dessertsdrinkssnacks) та захищають свої роботи, розповідаючи, що, на їхню думку, повинно бути приготовлено в їдальні. А , при вивченні теми “ My Favourites” у 5 класі, учні готували презентацію про улюблених мультиплікаційних героїв та розповідали, чого вони можуть у них навчитися і чи може бути цей герой взірцем.  Дослідницькі проекти знаходять своє відображення в комп`ютерних презентаціях наукових робіт старшокласників. Так, вивчаючи тему “ Science and inventions” у 9 класі, учні готували проекти про вчених-науковців різних країн, презентуючи інформацію про особисте життя відомих людей, галузь науки, в якій вони працювали та внесок, який зробили у розвиток науки. Цікавими виявилися проектні роботи про А.Ейнштейна, М.Кюрі,  І.Ньютона, Є.Патона, М.Фарадея.Інформаційні та практико-орієнтовані проекти спонукають моїх учнів до збору інформації з додаткових джерел, її аналізу та узагальнення. Такі проекти потребують добре продуманої структури, систематичної корекції у ході роботи над ними. Учні, узагальнюючи тему “ Health and how to keep fit”, виготовляють постери та захищають свої групові проектні роботи на заключних уроках вивчення теми. Такі проектні технології дозволяють проявити учням свої творчі можливості, проявити максимум знань, активізувати мовленнєву компетенцію учнів на всіх етапах( підготовчому, виконавчому, презентаційному, підсумковому) проектної роботи. З досвіду використання методу проектів, ствердно можу заявити, що разом вчитися не лише легше і цікавіше, але і значно ефективніше. Тому можна з упевненістю стверджувати, що в учня розвивається креативна компетентність, як показник комунікативного володіння іноземною мовою на певному рівні.
    Слід сказати і про використання інформаційних технологій в школі. Жуль Верн писав: «Настане день, коли наука випередить фантазію». Цей час настав. Сучасні вчителі навчають дітей, які є «людьми екрана», тому, вважаю, інформаційні технології актуальні й доречні для широкого використання в навчально-виховному процесі сьогодні. Застосування комп`ютера на уроці англійської мови значно підвищує інтенсивність навчального процесу. Одним із компонентів підвищення мотивації і як наслідок активізації пізнавальної діяльності  учнів є використання Інтернету. Саме завдяки Інтернету учень може організувати власну пізнавальну діяльність та набувати неоціненного досвіду орієнтації в інформаційному просторі,  що забезпечує  необхідну підготовку для життєдіяльності в суспільстві. З метою якісної підготовки до ЗНО у старших класах використовую комп`ютерну програму із серії “ Готуємось до Зовнішнього Незалежного Оцінювання».
    Вважаю, що важливо збуджувати пізнавальну активність учня. У цьому процесі найважливіше місце належить уроку -  основній формі навчання, а також його різновиду – нестандартному уроку. З досвіду можу засвідчити, що такі уроки найбільше подобаються учням та викликають у них творчий інтерес. Пізнавальним та цікавим виявився урок-подорож у 8 класі при вивченні теми «Великобританія».Учні уявно мандрували разом з гідом столицею Об`єднаного Королівства, містом Лондон та милувалися його визначними місцями. Незабутнім для дітей вийшов урок-приготування страв у 5 класі. Діти готували улюблені салати, напої, робили бутерброди, при цьому коментували процес приготування їжі англійською мовою. Колективне чаювання було елементом  формування психологічного мікроклімату в колективі, позитивного ставлення до однокласників. На уроці було акцентовано увагу учнів на важливості контролювання свого раціону, як важливої складової здоров`я підлітка. Завдяки використанню різноманітних методів та прийомів учні поглибили свої знання у царстві кулінарії  та уклали « Кухарську книгу».
     Пишаюся, що багато моїх випускників вибрали стежину вчительства та бажають пов`язати своє майбутнє життя із вивченням іноземних мов. Переконана, що без успіху учня не буває успіху вчителя. Результатом моєї праці є наявність переможців в олімпіадах та конкурсах.
2012-2013 н.р. – Середа Ігор , 9 А клас – II місце у районному турі олімпіади з англійської мови;
2013-2014 н.р. – Середа Ігор, 10 А  клас – II місце у районному турі олімпіади з англійської мови;
2014-2015 н.р. – Середа Ігор, 11 А клас – III місце у районному турі олімпіади з англійської мови;
2013-2014 н.р. – Пісоцька Ірина, 10 А класс – II місце у конкурсі декламування творчості У.Шекспіра
  Активізація пізнавальної діяльності учнів на уроках англійської мови має неабияке значення.  Це стимул до вивчення предмета та заохочення дітей до навчання. Гадаю, що основна мета роботи вчителя в сфері активізації пізнавальної діяльності учнів полягає в розвитку їх творчих здібностей. А здібності, відомо, розвиваються в процесі діяльності. Тому, щоб активізувати пізнавальну діяльність своїх учнів ,я постійно намагаюся робити свої уроки  цікавими, незабутніми, пізнавальними і корисними, стараюсь шукати щось нове, передове у роботі, що можна застосувати у своїй діяльності.           



           







Немає коментарів:

Дописати коментар