Дидактичні ігри

Лексичні ігри.
·        Гра «Скажи наступне слово»
  Мета: засвоєння та повторення назв днів тижнів, місяців, дат, числівників.
    Учитель називає день тижня, місяць, дату або числівник. Учні по черзі швидко називають наступний день, місяць, дату або числівник. За кожне правильне слово учень дістає очко.
    Цю гру можна проводити на командну чи особисту першість.
·        Гра «Лексичне лото «Bingo!»
   Мета: повторення лексики з будь – якої теми.
        Учитель готує список слів з якої – небудь лексичної групи (назви тварин, ма-газинів, меблів, шкільного приладдя тощо). Кожний учень креслить на аркуші паперу квадрат, який ділить на 9 маленьких квадратів, у кожному з яких учні пи-шуть по одному слову із заданої групи.
     На виконання цього завдання учням дається 3-5 хвилин, після чого вчитель голосно читає слова зі свого списку, викреслюючи прочитані. Учні викреслюють слова, які є у їхніх квадратах. У кого виходить три закреслені слова по вертикалі, горизонталі або діагоналі, той говорить: «Bingo!». Цьому учню надається перше місце. А вчитель продовжує читати слова зі списку, щоб визначити друге і третє місце.
·        Гра «Кольори»
     Мета: повторення назв кольорів.
         Перед грою вчитель розучує з учнями вірш:
I see something yellow, yellow, yellow,
I see something yellow.
Guess what it can be!
         Він пояснює, що замість слова «yellow» можна вжити будь-яке слово, що означає колір. Учитель повторює з учнями назви вивчених кольорів і кладе на стіл кілька малюнків, на яких зображено предмети різних кольорів. Учні по черзі під-ходять до столу і повторюють вірш, замінюючи в ньому назву кольору і показую-чи класу малюнок, виконаний у цьому кольорі. Хто робить це правильно, дістає очко.
·        Гра «Веселе коло»
  Мета: повторення назв кольорів.
  Учні сідають чи стають у коло. Один з них кидає кому-небудь м’яч або м’яку іграшку і називає колір. Учень, який спіймав м’яч, називає словосполучення: колір + предмет (a red flower) і кидає м’яч іншому учневі, називаючи інший колір, і т. д. Учень, який не може назвати словосполучення, вибуває з гри.
·        Гра «Не збийся з ритму»
  Мета: повторення слів до певної теми.
     Учні сідають колом або півколом. Учитель розучує з ними такі дії: двічі стукнути долонями по столу, підняти руки і двічі плеснути в долоні, потім двічі ляснути пальцями. Ця послідовність дій повторюється кілька разів у чіткому ритмі. Коли учні засвоїли цю послідовність дій, учитель пояснює, що надалі вони виконуватимуть першу і другу дію всі разом, а під час третьої перший учень повинен сказати яке-небудь слово на задану тему. Зазначена послідовність дій виконується далі і вже другий учень має сказати яке-небудь слово, ляскаючи пальцями. Хто при цьому збивається з ритму, не може сказати або повторює вже сказане слово, вибуває з гри. В кінці гри у колі залишається лише один учень, який і стане переможцем.
·        Гра «Земля, вода, повітря»
    Мета: повторення назв речей, істот, розподіл їх за сферами існування.
     Учні стають колом. Один із них кидає м’яч або м’яку іграшку іншому учневі і говорить яке-небудь одне слово: «earth», «air», «water». Учень, який спіймав м’яч, має швидко назвати річ або істоту, яка існує в цій сфері (наприклад: air  a bird, earth  a house,water  a ship), і кинути м’яч іншому учневі, сказавши знову одне з цих трьох слів.
     Учень, який говорить неправильно, повторює сказане раніше слово або не мо-же назвати ніякої речі чи істоти, вибуває з гри. Перемагає той, хто залишиться в грі до кінця. 
·        Гра «Клубок»
  Мета: активізація лексики з певної теми, розвиток слухової пам’яті.
      Учні сідають колом. Учитель починає розмову з будь-якої теми, наприклад «Покупки»: Yesterday I went shopping and bought somebread. Учень, який сидить зліва, повторює це речення і додає:Yesterday I went shopping and bought some bread and some meat.Третій повторює це речення і додає своє словосполучення. Хто не зможе відтворити попередніх речень або додати своє, вибуває з гри.
     Таку гру можна проводити з будь-якої теми на різних етапах навчання.
·        Гра «Що зникло?»
     Мета: повторення слів до певної теми.
        Учитель розкладає на столі вісім малюнків з тваринами або певними предметами, які важко запам’ятовуються дітьми. Потім пропонує учням закрити очі: Shut your eyes! Учитель в цей момент забирає один з малюнків і каже: Open your eyes! What is missing? Учні називають предмет, малюнок якого зник. Діти знову закривають очі і гра триває.
·        Гра «Котра година?»
   Мета: активізація лексики до теми «Час».
       Учитель ділить клас на дві – три команди. На макеті годинника він ставить стрілки на певний час і звертається до першого гравця першої команди із запитанням: Whats the time? За правильну відповідь команді зараховується двоє очок. Якщо замість першого учня відповідає інший з цієї команди, то зараховується одне очко. Далі вчитель міняє час на циферблаті, запитує про час у першого гравця другої команди, і гра триває. Протягом гри кожен учень має можливість сказати, котра година, і завоювати для своєї команди двоє очок.
·        Гра «Хрестики – нулики»
Мета: активізація лексики з певної теми.
     Учитель ділить клас на дві команди – «хрестики» і «нулики». На дошці зображено квадрат, який поділено на 9 менших квадратиків. В кожному квадраті написана назва теми-категорії, наприклад: animals,seasons, food, weather, professions, clothes і т. д. Кожна команда вибирає собі категорію, а вчитель читає запитання до цієї категорії. Якщо гравці відповідають на запитання, то вчитель замість категорії ставить значок команди, що дала відповідь: хрестик або нулик. Перемагає команда, що має три хрестика чи нулика підряд. Запитання можуть бути такі:
      Animals: It lives in the forest; it’s brown and fat and has a short tail. (A bear)
     Seasons: Children don’t go to school in … (Summer)
     Food: What vegetables do you need to cook vegetable salad?
     Weather: What can we see in the sky at day when there are no clouds? (The sun)
     Professions: People of this profession sell things. (A seller) і т. д.
·        Гра «Заборонений числівник»
  Мета: закріплення кількісних та порядкових числівників.
     Вчитель ділить клас на дві команди. Він називає «заборонений» числівник – його не можна вимовляти. Учні хором чи індивідуально рахують, називаючи кількісні або порядкові числівники. Той, хто помиляється і вимовляє «заборонений» числівник, приносить своїй команді штрафне очко. Виграє команда, що отримала меншу кількість штрафних очок.
·        Гра «П’ять слів»
    Мета: закріплення лексики з певної теми.
        Учитель ділить клас на дві команди. Один учень з першої команди рахує до п’яти (спочатку можна спробувати до десяти), а представник другої команди повинен за цей час назвати п’ять слів з певної теми, зазначеної вчителем заздалегідь. Учасник, що не справився із завданням, вибуває з гри. Вчитель може змі-нювати тему протягом гри.
·        Гра «Назви шосте слово»
  Мета: закріплення та активізація лексики з певної теми.
      Учні сідають в коло чи півколо. Учитель починає гру, називаючи п’ять відомих учням слів з певної теми, наприклад: п’ять видів спорту, професій, тварин тощо. Учень, на якого вказує вчитель, має швидко додати ще одне – шосте слово, не повторюючи вже названих слів. Якщо учень одразу ж називає «шосте» слово, то стає ведучим, якщо ж замешкається, то ведучий залишається той самий.
     Приклад гри: cat, dog, monkey, rabbit, cow, …(pig).
·        Гра «Раз – два»
  Мета: закріплення та активізація лексики з певної теми.
      Учні стають в коло. Учитель дає кожному учаснику «імя» - слово із вивченої лексики. Щоб діти запам’ятали ці «імена», кожен має ще раз по колу назвати себе новим іменем. Далі починається гра. Учні хором кажуть: One  two. Ведучий називає своє нове ім’я і нове ім’я будь-якого іншого учня. Знову хором: One  two. Учень, чиє ім’я було названо ведучим, називає своє нове ім’я і нове ім’я іншого гравця. Так гра триває, поки не будуть названі усі гравці. Приклад гри:
           Хором: One – two
           Учень: Bear, dog.
           Хором: One  two
           Учень: Dog, cat.
  Гра проводиться у швидкому темпі. Якщо учень називає себе та іншого гравця не зразу або забуває імена учнів, він виходить з гри.
·        Гра « Що зайве?»
  Мета: активізація лексики з певної теми.
     Гра проводиться з картками. Вчитель розміщує на дошці групами картки зі словами по чотири. Діти по черзі називають картку, яка не входить в ту чи іншу групу, і вчитель забирає її. Потім кожна з груп називається одним узагальнюючим словом. Для ускладнення завдання гру можна проводити без карток – усно.
 Приклад гри:  Cow, horse, window, pig.
                          What doesn’t belong?
                          “Window” doesn’t belong.
                          Cows, horses, pigs are domestic animals.
·        Гра «Підбери антонім»
  Мета: розширення словникового запасу учнів.
      Перед початком гри вчитель пояснює учням, що антоніми – це протилежні за значенням слова. Гру можна проводити з м’ячем. Учитель кидає учневі м’яч, називаючи певне слово, а учень має повернути м’яч, підібравши до нього антонім. Таку ж гру можна проводити на підбір синонімів або рим.  
·        Гра «Їстівне – неїстівне»
  Мета: активізація лексики з різних тем.
      Гра проводиться з м’ячем. Учитель або учень кидає м’яча іншому учневі, називаючи певне слово. Якщо слово означає їстівний предмет, дитина ловить м’яча, якщо ж неїстівний – відкидає його.
·        Гра «Виправ помилку»
   Мета: закріплення та активізація лексики з теми «Частини тіла».
       Дітям подобається виправляти помилки інших. Вчитель показує свою руку і каже: “Oh, something is wrong with my foot!” Учні виправляють: “with your hand!”.
Вчитель продовжує: I dont  hear, something is wrong with my nose!”,показуючи на вухо, наприклад. Діти сміються і виправляють. Потім роль ведучого може ви-конувати учень, який по черзі звертається до однокласників.

 Мовленнєві ігри. 
1)Ігри на розвиток навичок аудіювання.                                                                     
·        Гра «Зарядка»
  Мета: аудіювання наказових речень.
   Учитель подає команди, а учні виконують лише ті з них, у яких є слово please”.
Наприклад:
      Hands up, please! Hands down!
      Hands to the sides, please! Bend left, please!
      Touch your nose! Touch your head, please!
  Учні, які виконують команди без слова “please”, виходять із гри. Перемагають ті, хто залишається в грі до кінця.
·        Гра «Плесни в долоні»
  Мета: розвиток навичок семантизації лексики на слух, розвиток пам’яті.
      Учитель називає слова з певної вивченої теми. Учні плескають в долоні після кожного слова, якщо воно належить до цієї теми. Якщо ж звучить слово з іншої теми – діти сидять тихо. Наприклад:
             Grandmother, grandfather, uncle, teacher, sister, brother…
             Volleyball, basketball, hockey, tennis, grey bird, hide – and – seek…
·        Гра «Який малюнок?»
  Мета: розвиток навичок аудіювання.
      Учитель заздалегідь дає учням завдання намалювати на наступний урок іграшки, які є у них вдома і де вони знаходяться. На наступному уроці 3 – 4 малюнки прикріпляються до дошки. Учитель описує один із них. Діти слухають і визначають, про який малюнок іде мова.
·        Гра «Повтори, якщо це правильно»
  Мета: повторення мовних структур на позначення назв предметів, їхніх ознак,
              предметів одягу, дій.
      Учитель готує 10 – 15 демонстраційних малюнків. Показуючи класу малюнок, учитель коментує його. Якщо речення, сказане вчителем, відповідає малюнку, учні його повторюють, якщо ні – мовчать. Учитель може провести це як своє змагання з класом. Якщо клас або хоча б один учень повторюють за ним неправильне твердження, він записує собі очко. Якщо всі учні прореагували адекватно, очко записується класу.
·        Гра «Скажи це про себе»
  Мета: аудіювання і вибіркове повторення речень.
      Учитель говорить учням що-небудь про себе і пропонує їм сказати те саме про себе, додаючи слово too. Якщо ж речення їх не стосується, вони повинні промовчати. Наприклад:
          Учитель: I live in Ukraine.
          Учень: I live in Ukraine, too.
         Учитель: I am at the lesson now.
         Учень: I am at the lesson now, too.
         Учитель: I go to school in the morning.
         Учень: I go to school in the morning, too.
         Учитель: I am a teacher.
         Учень: 
  Учні говорять по черзі. Хто відповів неправильно, вибуває з гри. Перемагають ті учні, які залишилися у грі до кінця.
·        Гра «Знайдіть відмінності»
  Мета: аудіювання тексту.
      Учитель вішає картину і представляє учням її опис на фонограмі чи у власному озвученні. В тексті має бути кілька невідповідностей зображеному на картині. Учні слухають і в своїх зошитах позначають кожну невідповідність. Потім вони говорять про них. За кожну помічену невідповідність учневі зараховується очко.
·        Гра «Lets fly»
  Мета: розвиток навичок аудіювання.
      Учитель або ведучий учень промовляє: Lets fly, fly, fly. Lips.” Учні показують птахів, що летять. Як тільки вони чують слово «lips», вони торкаються губ. Той, хто помилився або не зрозумів слово на слух, вибуває з гри.Гру можна проводити з різним лексичним матеріалом.                                                           
·        Гра «Складіть це число»
  Мета: сприймання чисел на слух.
 Клас ділиться на дві команди, які виходять до дошки. Кожна команда отримує
картки з цифрами від 0 до 9. Колір цих карток у команді різний. Учитель називає число, наприклад: three hundred and forty. Обидві команди повинні підняти відповідні картки і стати у відповідному порядку. Команда, яка зробить це швидше, дістає очко. Якщо команди склали це число одночасно, кожній зараховується очко. Гра триває до 10 очок.
   2) Ігри на розвиток навичок діалогічного мовлення.
·        Гра «Розпитай про містера Ікс»
  Мета: розвиток навичок діалогічного та монологічного мовлення учнів.
     Учитель готує картки – анкети, в кожній з яких заповнена лише одна графа (зразки карток нижче). Кількість карток повинна дорівнювати кількості учнів у класі. Картки з тією самою інформацією можуть бути у двох – трьох учнів. Кожен учень отримує одну картку з метою якомога швидше зібрати решту інформації, опитуючи своїх товаришів:
                What is Mr. X’s name?
               What is Mr. X’s address?
               What is Mr. X’s telephone number?
               What is Mr. X’s?
               Is Mr. X married?
               What is Mr. X’s nationality?
  Зібравши всю інформацію, учень має бути готовий розповісти все про містера Ікс з опорою на картку. Хто зробить це раніше за інших, стає переможцем.
           Name John Fisher                               Name ………………….
           Address ………………….                  Address 15 Park Road
           Telephone Number ………                 Telephone Number ………
           Job ………………………                   Job ………………………
           Nationality ……………….                 Nationality ……………….   і т. д.
·        Гра «Інтерв’ю»
  Мета: вести бесіду на будь-яку тему.
      Цю гру доцільно проводити маленькими групами по 4 -5 осіб. У кожній групі один учень (за власним бажанням або визначений жеребкуванням) має відповісти на запитання інших учасників гри, які ставлять по три – чотири запитання кожен. Інтерв’ю може бути на запропоновану вчителем тему або на кілька раніше вивчених тем.
·        Гра «Відомі імена»
  Мета: навчати ставити запитання і відповідати на них.
     Учитель заздалегідь готує картки, на кожній з яких пише популярне і відоме учням ім’я письменника, актора, спортсмена, композитора тощо. Таких карток має бути втричі більше, ніж учнів у класі.
     На початку гри учитель прикріплює до спини кожного учня одне з цих імен, щоб учень його не бачив. Потім учні ходять по класу, ставлячи один одному за-гальні запитання, щоб відгадати написане ім’я. Кожному співрозмовнику вони можуть поставити лише три запитання. Як тільки учневі здається, що він відгадав ім’я людини, він говорить про це вчителеві, і якщо це так, учитель прикріплює йо-му на спину картку з іншим іменем, а картку з відгаданим ім’ям перевертає написаним донизу. Гра триває близько 20 хвилин. Перемагають в ній ті учні, на спинах яких збереться найбільше карток.
·        Гра «Хто це?»
  Мета: активізація до теми «Зовнішність», діалогічне мовлення з теми.
     Один учень виходить з класу, а решта учнів домовляється, чию зовнішність вони будуть описувати. Той, що повертається до класу, задає загальні, спеціальні та альтернативні запитання (крім запитання Who is this? ) про свого однокласни-ка. Наприклад:      
                      Is this a boy or a girl?
                      Is he/she tall?
                      What colour is his/her hair?
                      What is he/she wearing? і т. д.
   Якщо відгадано правильно, учень, зовнішність якого описували, виходить з класу, і гра триває.
·        Гра «Запитай і дай відповідь»
  Мета: навчання будувати запитання і відповіді з опорою на картину.
Учитель вішає картину. Клас ділиться на дві команди. Гравці першої команди ставлять запитання учасникам другої команди, а ті відповідають на них. Після кожного наступного запитання команди міняються ролями: той, хто відповідав, ставить запитання і навпаки. Якщо запитання повторюється, учень, який його поставив, залишає гру. Перемагає та команда, яка останньою поставила запита-ння.
·        Гра «Де неправда?»
  Мета: розвиток діалогічного мовлення учнів.
       Клас ділять на групи по 5-6 гравців. Один учень з кожної групи виходить з класу, а решта учасників готує для нього п’ять запитань про шкільне життя. Важливо, щоб учні дійсно не знали відповідей на ці запитання. Повернувшись, учні мають дати на чотири запитання правдиві відповіді, а один раз говорять неправду. Група має виявити, на яке запитання учень дав неправдиву відповідь, і довести, чому саме. Якщо група відгадала, стає переможцем, якщо ні, перемагає учень, який відповідав на питання.
       3) Ігри на розвиток навичок монологічного мовлення.
·        Гра «Ланцюжок»
  Мета: розвиток навичок монологічного мовлення.
      На початку гри вчитель вимовляє перше речення. Наступний учень має скласти речення, яке б починалося з останнього слова попереднього речення. Якщо він не може зробити цього, він вибуває з гри і черга переходить до наступного учня.Наприклад:
             I have got a cat.
The cat is grey.
The grey cat is under the chair.
The chair is near the table.
The table is in the room.
або:
 I like Christmas.
 Christmas is celebrated on the 25th of December.
 December is in winter.
 Winter is my favourite season.
 The season I don’t like is autumn.
·         Гра «Склади історію»
   Мета: формування зв’язного монологічного мовлення, розвиток навичок аудіювання.
      Кожний учень в класі отримує карточку, на якій написане одне речення з певного оповідання. Не можна показувати його іншим учням або записувати. Необхідно запам’ятати його. На це відводиться дві хвилини. Потім вчитель збирає карточки і читає оповідання. Гравці прослуховують його, і кожен з них у логічній послідовності по черзі називає своє речення. Сильним учням можна давати складніші речення, а слабшим – простіші.
·         Гра «Що за предмет?»
  Мета: побудова висловлювань про предмети.
      Учитель готує картки, на кожній з яких намальовано який-небудь предмет, назва якого відома учням. Замість малюнка може бути написане слово. Кількість цих карток дорівнює кількості учнів в класі. Клас ділять на дві команди. Кожний учень витягує картку і тримає її в секреті від інших. На початку гри один з учнів першої команди починає описувати предмет, зображений на картці, не називаючи його. Після кожного речення учень робить невелику паузу , щоб дати можливість учням  другої команди висловити здогадку. Вони можуть ставити питання
(Is this an orange?)або висловлювати припущення (I think its anorange). За правильне припущення учень заробляє очко для своєї команди. Учень першої команди, який описував предмет, заробляє для своєї команди стільки очок, скільки побудує речень. Гру продовжує учень другої команди, який відгадав назву предмету. Виграє команда, якій дістанеться найбільше очок.
·        Гра «Найкраща пора року (кімната, будинок, іграшка тощо)»
  Мета: навчання монологічного мовлення з теми «Пори року», «Будинок, квартира», «Дозвілля» тощо.
    Кожен учень до цього уроку повинен намалювати свою улюблену пору року і підготуватись розповідати про неї. На уроці вчитель проводить гру – змагання. Учні по черзі виходять до дошки і, показуючи класові свій малюнок, розповідають про свою улюблену пору року. Вчитель оцінює як якість малюнків, так і мовлення учнів. За малюнок учень може отримати від одного до трьох очок. За кожне правильне речення про улюблену пору року учневі додається по очку.
·         Гра «Чия це сім’я?» 
  Мета: аудіювання і говоріння на тему «Сім’я».
      Учитель говорить три – чотири речення, які є початком розповіді про сім’ю одного з учнів (не називаючи, чия це сім’я). Наприклад:
      They are five. His mother’s name is Anna Petrivna. She is 41. She is a worker.
     Учень, який здогадується, що йдеться саме про його сім’ю, встає і продовжує розповідь. За кожне речення йому зараховується очко. Далі вчитель починає розповідати про сім’ю іншого учня, і гра триває.
·        Гра «Відгадай, хто це»
  Мета: монологічне мовлення з теми «Людина, її характер і уподобання».
      Цю гру слід проводити в класі, де учні добре знають один одного. Кожен пише на папірці своє ім’я. Учитель забирає усі папірці, перемішує їх і кладе в коробку. Учні дістають з коробки будь-який папірець. Після п’яти – семихвилинної підготовки кожен з них розповідає від особи того, чиє ім’я він витяг, про його характер, інтереси, уподобання, звички. Наприклад:
    I am kind. I like English lessons, but I seldom speak. I like to walk my dog. I don’t like milk, etc.

   Інші учні намагаються відгадати, про кого йдеться.

Немає коментарів:

Дописати коментар